kurs swift

#1 Kurs Swift – instalacja i pierwszy projekt w Xcode

Witam Was w pierwszej lekcji kursu Swift. Będziemy zajmować się programowaniem urządzeń z jabłkiem.

Aby sprawnie zacząć programować w języku Swift, najlepiej będzie posiadać komputer z systemem OSX i zainstalowanym oprogramowaniem Xcode. Obecnie używanego mac’a lub macbook’a można kupić w przystępnej cenie i polecał bym takie rozwiązanie zwłaszcza początkującym osobom.

Oczywiście można próbować postawić wirtualną maszynę na Windowsie i zainstalować tam OSX’a, ale z doświadczenia mogę powiedzieć że całość wymaga trochę więcej pracy, a kompilacja i ogólnie korzystanie z takiego wirtualnego OSX’a jest dosyć wolne.  Można też wykorzystać serwery IBM na których możnemy kompilować napisany kod np. IBM Swift Sandbox , na początek powinno wystarczyć do poznania składni języka, ale do bardziej zaawansowanych rzeczy raczej zakup macbook’a ędzie nieunikniony, ponieważ tylko tam znajdziemy fajnie integrowane środowisko pracy.

Jeżeli mamy już mac’a lub zainstalowany wirtualny system OSX, możemy pobrać środowisko do programowania Xcode, z oficjalnego sklepu Apple, pod tym linkiem. Całe środowisko po pobraniu zostanie zainstalowane w systemie i będzie znajdowało się pod ikonką.

xcode

Ikona Xcode

 

Po uruchomieniu Xcode, w oknie powitalnym wybieramy „Create a new Xcode project” , a następnie „Single View Application”.

Następnie w kolejnym oknie podajemy nazwę dla naszej aplikacji np. „FirstAppButton”, uzupełniamy resztę pól np. dane autora i w opcji language koniecznie wybieramy Swift, ponieważ to właśnie w tym języku będziemy pisać wszystkie programy w tym kursie. W opcji device wybieramy iPhone, ponieważ na razie skupimy się na aplikacjach na telefon.

Jeżeli wszystko zrobimy poprawnie, powinniśmy zobaczyć pierwszą kartę z ustawieniami naszej aplikacji. Znajdziemy na niej takie informacje jak wybór ikony aplikacji, ustawienia pokazywania/chowania górnej beli, tryb wyświetlania aplikacji,  dołączone biblioteki i dużo dużo więcej czym zajmiemy się w kolejnych częściach kursu.

Mając już gotowy pusty projekt możemy go uruchomić skrótem ⌘+R, lub klikając przycisk run w lewym górnym rogu ekranu. Po uruchomieniu powinien uruchomić się domyślnie wybrany emulator iPhone’a, w moim przypadku będzie to iPhone 6s. Jeżeli będziemy chcieli wybrać inny emulator to również obok przycisku run znajdziemy wszystkie dostępne wersje iPhonów i iPadów.  Po uruchomieniu powinniśmy zobaczyć pustą białą kartę tak jak na zdjęciu poniżej.

Przejdźmy teraz do naszego storyboard’u i wstawimy dwa elementy (Button i Label).  Wstawiamy je poprzez przeciąganie na ekran. Ustawiamy je w wybranym miejscu, najlepiej na środku. Po prawej stronie w zakładce attributes możemy zmienić im nazwę, kolor, rodzaj i wielkość czcionki, oraz przypisać zdarzenia.

Gdy już to ustawimy klikamy w trójkąt o nazwie „Resolve auto layout”, znajduje się on na samym dole po prawej stronie.  Są tam opcje które pozwalają na ustawienie rozmiarów, odstępów od krawędzi, lub od innych elementów, tak aby na wszystkich urządzeniach dany element wyświetlał się w odpowiednim miejscu.  Klikamy w opcję „Add missing constraints”, spowoduje to ustawienie odpowiednich wymiarów, aby nasz button i label pojawiły się zawsze na środku ekranu.

Po kliknięciu uruchamiamy nasz projekt ponownie ⌘+R. Teraz powinniśmy zobaczyć w emulatorze nasz label i button, które pojawią się na środku ekranu. Z ciekawości możecie sprawdzić że również na emulatorze mniejszych iPhonów np. 4s, 5s lub większych iPadów np. Air te dwa elementy zostaną również wyśrodkowane. Jest to bardzo praktycznie ponieważ mamy zapewnione wsparcie że na każdym urządzeniu Apple nasza aplikacja wyświetli się poprawnie.

Był to nasz pierwszy projekt, jak widzicie nie jest wcale trudno nauczyć się budować aplikacje na systemy OSX. Polecam zapoznanie się z listą opcji dostępnych po prawej stronie w zakładce attributes, zmianą czcionki na przycisku, zmianami tła aplikacji lub wyśrodkowaniem elementów np. do górnej lub dolnej krawędzi ekranu. Emulator działa bardzo sprawnie i szybko, dlatego zachęcam do przetestowania podstawowych opcji.

W razie problemów lub pytań zapraszam do zadawania pytań w komentarzach, chętnie udzielę na nie odpowiedzi.

 

Dodaj komentarz