#16 – CocoaPods instalacja, podstawy, obsługa zależności
W środowisku iOS podobnie jak w innych językach istnieją różne dodatki, które ułatwiają instalację zewnętrznych bibliotek. Jedną z popularniejszych metod instalacji w iOS jest CocoaPods. Jest to manager bardzo dużej ilości bibliotek, w którym możemy po wpisaniu nazwy pobrać (oraz konkretnej wersji) pobrać wybrane biblioteki, prosto do naszego projektu, bez ręcznego kopiowania jakichkolwiek plików. Całość jest bardzo prosta w użytkowaniu a nowych bibliotek przybywa coraz więcej.
Aby rozpocząć pracę z CocoaPods należy najpierw zainstalować niezbędne oprogramowanie. W tym celu wchodzimy do terminalu i z uprawnień admina instalujemy:
sudo gem install cocoapods
Następnie wpisujemy i czekamy aż całość zostanie pobrana i zainstalowana (może to chwilę potrwać).
pod --setup verbose
Gdy już mamy zainstalowane CocoaPods możemy stworzyć plik „Podfile” w naszym projekcie, w którym umieszczamy wszystkie zależności bibliotek jakie chcemy używać. W tym celu wchodzimy do projektu xCode i w terminalu wpisujemy:
pod init
Zostanie wygenerowany plik taki jak poniżej (lub podobny w zależności od wersji CocoaPods).
# Uncomment the next line to define a global platform for your project # platform :ios, '9.0' target 'Where is OBD' do # Comment the next line if you're not using Swift and don't want to use dynamic frameworks use_frameworks! pod 'NVActivityIndicatorView' end
W pliku tym jak widać podajemy wersję ios (obecnie jest zakomentowana), oraz pod frazą use_frameworks! podajemy nazwy bibliotek. W moim przypadku na próbę została podana biblioteka o nazwie NVActivityIndicatorView, którą będę używał w projekcie jako loader i zaprezentują ją w kolejnym wpisie.
Gdy już podamy wybrane biblioteki, trzeba uruchomić ich instalację w naszym projekcie, a a tym celu wpisujemy:
pod install
A w przyszłości jeżeli już w trakcie dodamy jakieś biblioteki, możemy zrobić aktualizację tylko wybranych komendą
pod update
I to wszystko, od teraz możemy importować biblioteki wewnątrz naszego projektu. Jak to zrobić w praktyce na przykładzie jednej wybranej biblioteki, pokażę w kolejnym artykule. CocoaPods jest bardzo przydatnym managerm zależności, ponieważ wszystko trzymamy w jednym miejscu bez zbędnego kopiowania plików. Kolejnymi zaletami jest przesyłanie projektu na serwer kontroli wersji, wtedy po prostu nie przesyłamy bibliotek, które zazwyczaj sporo ważą, a są one pobierane już bezpośrednio na komputer programisty poprzez odpowiednie komendy.